1.Агульныя палажэнні.
1.Дзяржаўная ўстанова адукацыі "Канвелішская сярэдняя школа" з'яўляецца юрыдычнай асобай. Навучанне і выхаванне вядзецца на беларускай мове.
2.Юрыдычны адрас: 231383, Гродзенская вобласць, аг.Канвелішкі , вул. Школьная,д.1.
3.Поўная назва: Дзяржаўная ўстанова адукацыі "Канвелішская сярэдняя школа"
Скарочаная:Канвелішскія яслі-сад-сярэдняя школа
Полное название: Государственное учреждение образования "Конвелишская средняя школа"
Сокращенное: Конвелишские ясли-сад- средняя школа
4.Установа адукацыі мае пячатку з адлюстраваннем Дзяржаўнага герба Рэспублікі Беларусь, штамп са сваём назвай.
5.Заснавальнікам дзяржаўнай установы адукацыі "Канвелішская сярэдняя школа” з'яўляецца аддзел адукацыі, спорту і турызму Воранаўскага раённага выканаўчага камітэта.
5. Дзяржаўная ўстанова адукацыі "Канвелішская сярэдняя школа” адносіцца да тыпу ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі, від – навучальна-педагагічны комплекс;
6.У сваёй дзейнасці кіруецца Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь, Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі заканадаўчымі і нарматыўнымі актамі, якія выдаюцца ў адпаведнасці з іх кампетэнцыяй, органамі адукацыі і іншымі органамі дзяржаўнага кіравання, рашэннямі мясцовых органаў улады.
7.Прадметам дзейнасці ўстановы адукацыі з'яўляецца адукацыйная дзейнасць.
8.Мэтамі дзейнасці ўстановы адукацыі з'яўляецца рэалізацыя дзяржаўных адукацыйных стандартаў дашкольнай агульнай сярэдняй адукацыі, фарміраванне на аснове раскрыцця і рэалізацыі магчымасцей вучня адукаванай, высокамаральнай, усебакова развітай асобы, гатовай актыўна дзейнічаць як раўнапраўны член грамадства: абнаўленне і развіццё інтэлектуальнага і духоўнага патэнцыялу беларускага народа, адраджэнне яго нацыянальнай самасвядомасці, прагрэсіўных культурна-гістарычных традыцый.
9.Галоўнай задачай, якая стаіць перад установай адукацыі, з'яўляецца стварэнне максімальна спрыяльных умоў для разумовага, духоўнага, эмацыянальнага і фізічнага развіцця асобы.
10.Установа адукацыі выкарыстоўвае пазабюджэтныя сродкі для ўмацавання сваёй матэрыяльнай базы шляхам аказання платных паслуг навучэнцам, насельніцтву і арганізацыям, арэнды маёмасці, рэалізацыі прадукцыі, атрыманай у выніку дзейнасці школьных кааператываў і іншымі шляхамі і спосабамі, якія не забаронены заканадаўствам Рэспублікі Беларусь.
2.Структура ўстановы адукацыі
1. Установа адукацыі можа мець усваёй структуры структурныя падраздзяленні.
2. Да структурных падраздзяленняў адносяцца: 13 кабінетаў, 2 групы яслей-сада, спортзал, майстэрня тэхнічнай працы, майстэрня абслуговаючай працы, актавая зала на 120 месцаў, бібліятэка, сталовая, спартыўная пляцоўка.
3. Структурнае падраздзяленне можа стварацца як адасобленае падраздзяленне.
3.Змяненне віду ўстановы адукацыі
1. Від установы адукацыі можа зменены.
2.Рашэнне аб змяненні віду ўстановы адукацыі прымаецца заснавальнікам па ўласнай ініцыятыве або па ініцыятыве ўстановы адукацыі пры сукупнасці наступных умоў:
2.1. абгрунтаванне неабходнасці змянення віду ўстановы адукацыі;
2.2. адпаведнасць ўстановы адукацыі крытэрыям віду, які заяўляецца;
2.3. узгадненне з мясцовым выканаўчым і распарадчым органам .
4.Правы і абавязкі ўстановы адукацыі
1. Установа адукацыі самастойная ў ажыццяўленні адукацыйнай, навуковай дзейнасці, падбору і расстаноўцы кадраў і іншай дзейнасці ў граніцах, устаноўленых заканадаўствам.
2. Установа адукацыі ў адпаведнасці з заканадаўствам мае права:
2.1. ажыццяўляць адукацыйную дзейнасць;
2.2. фарміраваць структуру і штатны расклад установы адукацыі;
2.3. ажыццяўляць дзейнасць, якая прыносіць даходы;
2.4. удзельнічаць у навуковай, эксперыментальнай і інавацыйнай дзейнасці;
3. Іншыя правы ўстановы адукацыі ўсталёўваюцца згодна з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, сапраўдным статутам установы адукацыі.
4. Установа адукацыі абавязана забяспечваць:
4.1. якасць адукацыі;
4.2. падбор, прыём на работу і расстаноўку кадраў, павышэнне іх кваліфікацыі;
4.3. матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне адукацыйнага працэсу ў адпаведнасці з вызначанымі санітарнымі нормамі, правіламі і гігіенічнымі нарматывамі;
4.4. стварэнне бяспечных умоў пры арганізацыі адукацыйнага працэсу;
4.6. распрацоўку і прыняцце правіл унутранага распарадку для навучэнцаў, правіл унутранага працоўнага распарадку ўстановы адукацыі;
4.7. маральнае і матэрыяльнае стымуляванне навучэнцаў і выхаванцаў, педагагічных і іншых работнікаў установы адукацыі;
4.8. меры сацыяльнай абароны навучэнцаў і выхаванцаў;
4.9. стварэнне неабходных умоў для арганізацыі харчавання і медыцынскай дапамогі, пражывання (пры неабходнасці) навучэнцаў;
4.10. азнаямленне асоб (законных прадстаўнікоў непаўналетніх) пры залічэнні ва ўстанову адукацыі з пасведчаннем аб дзяржаўнай рэгістрацыі, сапраўдным статутам, спецыяльным дазволам (ліцэнзіяй) на адукацыйную дзейнасць, сертыфікатамі аб дзяржаўнай акрэдытацыі, а па іх патрабаванні - і з навучальна-праграмнай дакументацыяй;
4.11. патранат асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця на працягу двух гадоў пасля атрымання адукацыі ў гэтай установе адукацыі ў адпаведнасці з Палажэннем аб патранаце асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця, якое зацверджана Міністэрствам адукацыі Рэспублікі Беларусь;
4.12. садзейнічанне ўпаўнаважаным дзяржаўным органам у правядзенні кантролю за забеспячэннем якасці адукацыі.
5. Іншыя абавязкі ўстановы адукацыі абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, другімі актамі заканадаўства, сапраўдным статутам установы адукацыі.
5. Суб'екты і аб'екты адукацыйных зносін
1. Суб'ектамі адукацыйных зносін з'яўляюцца навучэнцы і выхаванцы, іх законныя прадстаўнікі, педагагічныя работнікі, установа адукацыі.
2. Аб'ектамі адукацыйных зносін з'яўляюцца веды, уменні, навыкі, уласцівасці і якасці асобы навучэнцаў і выхаванцаў.
6.Кіраванне ўстановай адукацыі
1. Кіраванне ўстановай адукацыі ажыццяўляецца ў адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, палажэннем аб адпаведным тыпе і (або) відзе ўстановы адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, статутам установы адукацыі і ствараецца на спалучэнні прынцыпаў адзінаначалля і самакіравання.
2. Непасрэднае кіраўніцтва ўстановай адукацыі ажыццяўляе яго кіраўнік, які назначаецца на пасаду і вызваляецца ад пасады ў парадку, устаноўленым Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі заканадаўчымі актамі.
3. Кіраўнік установы адукацыі ў дзейнасці па кіраванні гэтай установай адукацыі ўзаемадзейнічае з органамі самакіравання ўстановы адукацыі.
4. Асноўным органам самакіравання ўстановы адукацыі з'яўляецца савет, які ўзначальваецца кіраўніком установы адукацыі.
Колькасны склад савета складае не больш за 15 чалавек.
Склад Савета фарміруецца ў наступных прапорцыях:
25%-прадстаўнікоў вучняў установы, іх законныя прадстаўнікі;
75%-прадстаўнікі кіраўнікоў і работнікаў устаноў.
Прадстаўнікі вучняў, іх законныя прадстаўнікі выбіраюцца адкрытым галасаваннем у класах і на класных сходах.
Прадстаўнікі кіраўнікоў, работнікаў установы адукацыі выбіраюцца адкрытым галасаваннем на педагагічным савеце.
Персанальный склад Савета зацвярджаецца загадам дырэктара ўстановы.
Тэрмін паўнамоцтва складае тры гады.
5. У выпадках, прадугледжаных Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, ва ўстанове адукацыі ствараюцца і (або) могуць стварацца іншыя органы самакіравання: педагагічны савет, папячыцельскі савет, бацькоўскі камітэт, палажэнні аб якіх зацверджаны Міністэрствам адукацыі Рэспублікі Беларусь.
6. Органы самакіравання ўстановы адукацыі ствараюцца і ажыццяўляюць сваю дзейнасць у адпаведнасці з заканадаўствам, сапраўдным статутам установы адукацыі.
7.Паўнамоцтвы кіраўніка ўстановы адукацыі
1. Кіраўнік установы адукацыі:
1.1. дзейнічае ад імя ўстановы адукацыі без даверанасці і нясе адказнасць за вынікі яго дзейнасці;
1.2. выдае загады, заключае дагаворы, выдае даверанасці, адкрывае рахункі ў банках у межах сваёй кампетэнцыі;
1.3. ажыццяўляе прыём і звальненне, перамяшчэнне педагагічных работнікаў па ўзгадненні з аддзелам адукацыі, спорту і турызму зацвярджае службовыя інструкцыі.
2. Іншыя паўнамоцтвы кіраўніка ўстановы адукацыі абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, статутам установы адукацыі.
8.Асноўныя правы навучэнцаў
1. Навучэнцы і выхаванцы ў адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі актамі заканадаўства маюць права на:
1.1. атрыманне адукацыі ў адпаведнасці з адукацыйнымі праграмамі;
1.2. перавод у другую ўстанову адукацыі;
1.3. навучанне па індывідуальным навучальным плане ў межах зместу адукацыйнай праграмы;
1.4. стварэнне спецыяльных умоў для атрымання адукацыі з улікам асаблівасцей іх псіхафізічнага развіцця;
1.5. ахову жыцця і здароўя ў час адукацыйнага працэсу;
1.9. карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі;
1.10. канікулы;
1.11. атрыманне платных паслуг у сферы адукацыі;
1.12. бясплатнае карыстанне бібліятэкай, навучальнай, вытворчай, навуковай і культурна-спартыўнай базай установы адукацыі;
1.13. атрыманне сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай дапамогі з боку спецыялістаў установы адукацыі;
1.14. заахвочванне за поспехі ў навучальнай, спартыўна-масавай, грамадскай, навуковай, эксперыментальнай, інавацыйнай дзейнасці, а таксама ў адукацыйных мерапрыемствах;
1.15. удзел у кіраванні ўстановай адукацыі;
1.16. удзел у алімпіядах, конкурсах, турнірах, фестывалях, канферэнцыях, семінарах і другіх адукацыйных мерапрыемствах, спартыўна-масавай, грамадскай, навуковай, эксперыментальнай, інавацыйнай дзейнасці;
1.17. азнаямленне з пасведчаннем аб дзяржаўнай рэгістрацыі, устаноўчымі дакументамі, а таксама з навучальна-праграмнай дакументацыяй;
1.18. удзел у дзіцячых, маладзёжных і іншых грамадскіх аб'яднаннях, дзейнасць якіх не супярэчыць заканадаўству.
2. Іншыя правы навучэнцаў абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі.
9.Асноўныя абавязкі навучэнцаў
1. Навучэнцы і выхаванцы абавязаны:
1.1. добрасумленна і адказна ставіцца да засваення зместу адукацыйных праграм, праграм выхавання;
1.2. клапаціцца аб сваім здароўі, імкнуцца да духоўнага і фізічнага развіцця і самаўдасканалення;
1.3. выконваць патрабаванні ўстаноўчых дакументаў, правіл унутранага распарадку для навучэнцаў;
1.4. паважаць гонар і годнасць другіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу;
1.5. асцярожна ставіцца да маёмасці ўстановы адукацыі.
2. Іншыя абавязкі навучэнцаў абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства і лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі.
10.Законныя прадстаўнікі выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў
1. Законнымі прадстаўнікамі непаўналетніх навучэнцаў з'яўляюцца іх бацькі, усынавіцелі (удачарыцелі), апекуны, папячыцелі.
2. Законныя прадстаўнікі выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў прадстаўляюць правы і законныя інтарэсы непаўналетніх навучэнцаў у грамадскіх адносінах у сферы адукацыі без спецыяльных паўнамоцтваў.
11.Асноўныя правы законных прадстаўнікоў выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў
1. Законныя прадстаўнікі непаўналетніх навучэнцаў у адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі актамі заканадаўства маюць права на:
1.1. азнаямленне з пасведчаннем аб дзяржаўнай рэгістрацыі, устаноўчымі дакументамі, а таксама з навучальна-праграмнай дакументацыяй;
1.2. удзел у кіраванні ўстановай адукацыі;
1.3. абарону праў і законных інтарэсаў навучэнцаў;
1.4. азнаямленне з ходам і зместам адукацыйнага працэсу, вынікамі навучальнай дзейнасці навучэнцаў;
1.5. атрыманне інфармацыі аб усіх відах абследаванняў (медыцынскіх, псіхалагічных, педагагічных) навучэнцаў.
2. Іншыя правы законных прадстаўнікоў непаўналетніх навучэнцаў абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі.
12.Асноўныя абавязкі законных прадстаўнікоў выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў
1. Законныя прадстаўнікі выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў абавязаны:
1.1. забяспечваць умовы для атрымання адукацыі і развіцця навучэнцаў;
1.2. паважаць гонар і годнасць другіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу;
1.3. выконваць патрабаванні ўстаноўчых дакументаў, правіл унутранага распарадку для навучэнцаў.
2. Іншыя абавязкі законных прадстаўнікоўвыхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў абумоўліваюцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, іншымі актамі заканадаўства, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі.
13.Сацыяльная абарона выхаванцаў і навучэнцаў
1. Сацыяльная абарона навучэнцаў - комплекс мер, устаноўленых дзяржавай у мэтах забеспячэння атрымання адукацыі навучэнцамі, накіраваных на іх матэрыяльнае забеспячэнне, атрыманне імі дзяржаўных сацыяльных ільгот, праў і гарантый, прадугледжаных Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі заканадаўчымі актамі.
2. Фінансаванне расходаў на забеспячэнне сацыяльнай абароны выхаванцаў і навучэнцаў ажыццяўляецца за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовых бюджэтаў, а таксама іншых крыніц у адпаведнасці з заканадаўствам.
14.Меры сацыяльнай абароны выхаванцаў і навучэнцаў
1. Мерамі сацыяльнай абароны навучэнцаў з'яўляюцца:
1.1. карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі;
1.2. забеспячэнне харчаваннем;
1.3. ахова здароўя;
1.4. забеспячэнне адзеннем, абуткам і другімі неабходнымі сродкамі і прадметамі першай неабходнасці;
15.Карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі
1. Карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі навучэнцамі ва ўстановах адукацыі можа платным і бясплатным.
2. Асобы, якія засвойваюць змест адукацыйных праграм агульнай сярэдняй адукацыі, на час атрымання адукацыі забяспечваюцца за плату падручнікамі, навучальнымі дапаможнікамі. Памер такой платы і парадак яе спагнання вызначаецца Урадам Рэспублікі Беларусь.
Бясплатнае карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі вызначана для:
асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця;
дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькаў, а таксама асоб з ліку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькаў;
дзяцей-інвалідаў ва ўзросце да васямнаццаці гадоў, інвалідаў з дзяцінства;
асоб, якія хварэюць анкалагічнымі захворваннямі або туберкулёзам;
навучэнцаў з сямей, якія ў адпаведнасці з заканадаўствам атрымліваюць дзяржаўную дапамогу на дзяцей, якім споўнілася тры гады;
навучэнцаў з сямей, уякіх адзін або абодва бацькі з'яўляюцца інвалідамі I або II групы;
Для навучэнцаў з мнагадзетных сямей плата за карыстанне падручнікамі і навучальнымі дапамогамі зніжаецца на 50 працэнтаў ад вызначанай платы за карыстанне адпаведнымі падручнікамі і навучальнымі дапаможнікамі.
16.Забеспячэнне харчаваннем
1. Установа адукацыі пры рэалізацыі адукацыйнай праграмы стварае неабходныя ўмовы для арганізацыі харчавання выхаванцаў і навучэнцаў.
2. Арганізацыя харчавання выхаванцаў і навучэнцаў ажыццяўляецца ў адпаведнасці з заканадаўствам.
3. Харчаванне арганізуецца ў адпаведнасці з патрабаваннямі санітарных норм, правіл і гігіенічных нарматываў па вызначаных нормах харчавання і грашовых нормах расходаў на харчаванне для адпаведных катэгорый навучэнцаў. Пры неабходнасці арганізуецца дыетычнае харчаванне. Нормы харчавання, грашовыя нормы расходаў на харчаванне зацвярджаюцца Урадам Рэспублікі Беларусь або ўпаўнаважаным ім органам.
4.Выхаванцы і навучэнцы забяспечваюцца харчаваннем за кошт сродкаў законных прадстаўнікоў выхаванцаў і непаўналетніх навучэнцаў, сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовага бюджэтаў, іншых крыніц у адпаведнасці з заканадаўствам.
5. Палажэнне аб арганізацыі харчавання навучэнцаў, забеспячэнне харчаваннем навучэнцаў за кошт сродкаў рэспубліканскага і (або) мясцовага бюджэтаў, памер і парадак спагнання платы за харчаванне зацвярджаюцца Урадам Рэспублікі Беларусь.
17.Ахова здароўя
1. Установа адукацыі забяспечвае ахову здароўя выхаванцаў і навучэнцаў у адпаведнасці з заканадаўствам.
2. Ахова здароўя выхавання навучэнцаў уключае ў сябе:
2.1. аказанне медыцынскай дапамогі;
2.2. вызначэнне аптымальнай нагрузкі, рэжыму навучальных заняткаў (заняткаў), працягласці канікул;
2.3. прапаганду і навучанне навыкам здаровага ладу жыцця;
2.4. арганізацыю аздараўлення;
2.5. стварэнне ўмоў для заняткаў фізічнай культурай і спортам;
2.6. прафілактыку і стрыманне курэння, выкарыстання алкагольных, слабаалкагольных напояў, піва, наркатычных сродкаў, псіхатропных, таксічных і другіх рэчываў.
3. Медыцынская дапамога выхаванцам і навучэнцам аказваецца ў парадку, устаноўленым заканадаўствам.
4. Навучэнцам медыцынская дапамога аказваецца ў адпаведнасці з заканадаўствам дзяржаўнымі арганізацыямі аховы здароўя па месцы знаходжання ўстановы адукацыі.
18.Педагагічныя работнікі
1. Педагагічныя работнікі ажыццяўляюць педагагічную дзейнасць (рэалізуюць змест адукацыйных праграм, праграм выхавання, ажыццяўляюць навукова-метадычнае забеспячэнне адукацыі і (або) ажыццяўляюць кіраўніцтва адукацыйнай дзейнасцю ўстановы адукацыі, яго структурных падраздзяленняў).
Педагагічную дзейнасць могуць ажыццяўляць толькі фізічныя асобы на падставе працоўнага або грамадзянска-прававога дагавора, індывідуальныя прадпрымальнікі, якім у адпаведнасці з заканадаўствам дадзена права ажыццяўляць адукацыйную дзейнасць.
3. Парадак прызначэння (вызвалення) на пасады педагагічных работнікаў вызначаецца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі актамі заканадаўства.
19.Патрабаванні, якія прад'яўляюцца да педагагічных работнікаў
1. Асноўныя патрабаванні, якія прад'яўляюцца да педагагічных работнікаў, вызначаюцца кваліфікацыйнымі характарыстыкамі, якія зацвярджаюцца ў парадку, устаноўленым заканадаўствам.
2. Педагагічную дзейнасць не могуць ажыццяўляць асобы:
2.1. пазбаўленыя права займацца педагагічнай дзейнасцю;
2.2. маючыя судзімасць;
2.3. прызнаныя недзеяздольнымі або абмежавана дзеяздольнымі;
2.4. асобы, якія не маюць права займацца педагагічнай дзейнасцю ў выпадках, прадугледжаных заканадаўчымі актамі.
20.Правы педагагічных работнікаў
1. Педагагічныя работнікі ў адпаведнасці з заканадаўствам маюць права на:
1.1. абарону прафесійнага гонару і годнасці;
1.2. забеспячэнне ўмоў для ажыццяўлення прафесійнай дзейнасці;
1.3. творчую ініцыятыву, волю выбару педагагічна абгрунтаваных форм і метадаў навучання і выхавання, навучальных выданняў і сродкаў навучання;
1.4. доступ да навучальна-праграмнай, навучальна-метадычнай дакументацыі, інфармацыйна-аналітычных матэрыялаў;
1.5. удзел у абнаўленні, распрацоўцы і вызначэнні структуры і зместу структурных элементаў навукова-метадычнага забеспячэння адукацыі;
1.6. удзел у навуковай, навукова-тэхнічнай, эксперыментальнай, інавацыйнай, міжнароднай дзейнасці ўстановы адукацыі;
1.7. удзел у кіраванні ўстановай адукацыі;
1.8. павышэнне кваліфікацыі;
1.9. маральнае і матэрыяльнае заахвочванне за поспехі ў педагагічнай дзейнасці;
1.10. аб'яднанне ў прафесійныя саюзы, іншыя грамадскія аб'яднанні, дзейнасць якіх не супярэчыць заканадаўству;
1.11. штомесячную кампенсацыю расходаў на набыццё навучальнай і метадычнай літаратуры ў парадку і на ўмовах, якія вызначаюцца Урадам Рэспублікі Беларусь.
2. Іншыя правы педагагічных работнікаў ставяцца заканадаўствам, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі, іх працоўнымі або грамадзянска-прававымі дагаворамі.
21.Абавязкі педагагічных работнікаў
1. Педагагічныя работнікі абавязаны:
1.1. ажыццяўляць сваю дзейнасць на прафесійным узроўні, які забяспечвае рэалізацыю адукацыйных праграм, праграм выхавання;
1.2. выконваць прававыя, духоўныя і этычныя нормы;
1.3. паважаць гонар і годнасцьвыхаванцаў і навучэнцаў і другіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу, выхаванцаў;
1.4. павышаць свой прафесійны ўзровень, праходзіць атэстацыю;
1.5. весці здаровы лад жыцця, прапагандаваць яго сярод выхаванцаў і навучэнцаў;
1.6. выконваць спецыяльныя ўмовы, неабходныя для атрымання адукацыі асобамі з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця;
1.7. праходзіць папярэдні медыцынскі агляд пры паступленні на работу і перыядычныя медыцынскія агляды ў парадку, які ўстанаўліваецца Міністэрствам аховы здароўя Рэспублікі Беларусь.
2. Іншыя абавязкі педагагічных работнікаў вызначаюцца заканадаўствам, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі, іх працоўнымі або грамадзянска-прававымі дагаворамі.
3. Педагагічным работнікам забараняецца выкарыстоўваць адукацыйны і выхаваўчы працэсы ў палітычных мэтах або для падахвочвання навучэнцаў да дзеянняў, якія супярэчаць Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь і заканадаўству.
22.Іншыя работнікі ўстаноў адукацыі
1. Да іншых работнікаў устаноў адукацыі адносяцца асобы, якія ажыццяўляюць адміністрацыйна-гаспадарчыя, інжынерна-тэхнічныя, вытворчыя і іншыя дапаможныя функцыі.
2. Правы і абавязкі іншых работнікаў устаноў адукацыі вызначаюцца заканадаўствам, сапраўдным статутам і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі, іх працоўнымі дагаворамі.
23.Падставы для прыцягнення навучэнцаў да дысцыплінарнай адказнасці
1. Падставай для прыцягнення навучэнца да дысцыплінарнай адказнасці з'яўляецца проціпраўнае дзеянне або неналежнае выкананне абавязкаў, ускладзеных на яго актамі заканадаўства, устаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі нарматыўнымі прававымі актамі ўстановы адукацыі ў выглядзе наступных дзеянняў (бяздзейнасці):
1.1. спазненне або няяўка без уважлівых прычын на навучальныя заняткі (заняткі);
1.2. парушэнне дысцыпліны ў ходзе адукацыйнага працэсу;
1.3. незахаванне ў перыяд праходжання практыкі рэжыму рабочага часу, вызначанага правіламі ўнутранага працоўнага распарадку;
1.4.нездзяйсненне без уважлівых прычын законнага патрабавання педагагічнага работніка;
1.5. знявага ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу;
1.6. распаўсюджванне інфармацыі, якая наносіць шкоду здароўю навучэнцаў;
1.7. пашкоджанне будынкаў, збудаванняў, абсталявання або іншай маёмасці ўстановы адукацыі;
1.8. незахаванне (парушэнні) патрабаванняў заканадаўства аб ахове здароўя, пажарнай бяспецы;
1.9. распіванне алкагольных напояў, слабаалкагольных напояў, піва, выкарыстання наркатычных сродкаў, псіхатропных, таксічных і другіх рэчываў або з'яўленне ў прызначаных месцах у стане алкагольнага, наркатычнага або таксічнага ап'янення;
1.10. курэнне (спажыванне) тытунёвых вырабаў у будынках і на іншай тэрыторыі ўстановы адукацыі;
1.11. іншыя проціпраўныя дзеянні (бяздзейнасць).
2. Не прызнаецца дысцыплінарнай правіннасцю дзеянне, якое адпавядае пэўным крытэрыям, вызначаным Кодэксам Рэспублікі Беларусь, і учыненае навучэнцам з ліку асоб з цяжкімі і (або) множнымі фізічнымі і (або) псіхічнымі парушэннямі.
3. За здзяйсненне навучэнцам дысцыплінарнай правіннасці вызначаецца дысцыплінарная адказнасць, якая выказваецца ў прымяненні да яго мер дысцыплінарнага спагнання.
24.Узрост, па дасягненні якога наступае дысцыплінарная адказнасць
1. Да дысцыплінарнай адказнасці прыцягваецца навучэнец, які дасягнуў да моманту здзяйснення дысцыплінарнай правіннасці чатырнаццаці гадоў, а навучэнец з ліку асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця - сямнаццаці гадоў.
2. Да навучэнца, які ўчыніў дысцыплінарную правіннасць і які не дасягнуў да моманту яго здзяйснення ўзросту, з якога наступае дысцыплінарная адказнасць, а таксама да навучэнца з ліку асоб з цяжкімі і (або) множнымі фізічнымі і (або) псіхічнымі парушэннямі, які ўчыніў дысцыплінарную правіннасць, могуць прымяняцца меры педагагічнага ўздзеяння (размова, абмеркаванне на педагагічнымсавеце і іншыя меры педагагічнага ўздзеяння), якія не супярэчаць заканадаўству.
25.Меры дысцыплінарнага спагнання
1. За здзяйсненне дысцыплінарнай правіннасці да навучэнца могуць быць прыменены наступныя меры дысцыплінарнага спагнання:
1.1. заўвага;
1.2. вымова;
1.3. адлічэнне.
2. Адлічэнне як мера дысцыплінарнай адказнасці можа быць прыменена за:
2.1.працяглую адсутнасць (болей трыццаці дзён);
2.2.сістэматычнае (паўторнае на працягу навучальнага года) нездзяйсненне або неналежнае выкананне абавязкаў навучэнцам, калі да яго раней прымяняліся меры дысцыплінарнага спагнання.
3.Адлічэнне як мера дысцыплінарнага спагнання не прымяняецца да:
3.1.навучэнца, які не завяршыў асваенне зместу адукацыйнай праграмы базавай адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні агульнай сярэдняй адукацыі для асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю, не прайшоўшаму падагульняючую атэстацыю за перыяд атрымання агульнай базавай адукацыі пры асваенні зместу адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні агульнай сярэдняй адукацыі;
3.2.навучэнцу, які не дасягнуў шаснаццаці гадоў.
4. Права выбару меры дысцыплінарнага спагнання належыць кіраўніку ўстановы адукацыі. Пры выбары меры дысцыплінарнага спагнання павінны ўлічваецца цяжар дысцыплінарнай правіннасці, прычыны і акалічнасці, пры якіх яны здзейснены.
26.Прэзумпцыя невінаватасці навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці
1. Навучэнец, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, лічыцца невінаватым, пакуль яго віна не будзе даказана і вызначана загадам аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання, выданым кіраўніком установы адукацыі.
2. Навучэнец, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, не абавязаны даказваць сваю невінаватасць. Неадхільныя сумненні ў вінаватасці навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, залічваюцца ў яго карысць.
27.Правы навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці,
законнага прадстаўніка непаўналетняга навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці
1.Навучэнец, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, законны прадстаўнік непаўналетняга навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, маюць права:
1.1. знаёміцца з усімі матэрыяламі, якія пацвярджаюць віну навучэнца, здымаць з іх копіі;
1.2. даваць паясненні і прадстаўляць доказы або адмовіцца ад дачы паясненняў;
1.3. быць заслуханымі ў ходзе любога разбору, які закранае іх інтарэсы, прысутнічаць на ім;
1.4. атрымаць юрыдычную дапамогу ў адпаведнасці з заканадаўствам;
1.5. азнаёміцца з загадам аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання і атрымаць яго копію;
1.6. абскардзіць загад аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання.
28.Парадак прымянення мер дысцыплінарнага спагнання
1. Прычынай для прыцягнення навучэнца да дысцыплінарнай адказнасці могуць служыць паведамленні мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў, праваахоўных органаў, іншых дзяржаўных органаў і арганізацый, дакладныя запіскі педагагічных і іншых работнікаў установы адукацыі, асоб, якія ажыццяўляюць ахову памяшканняў установы
2. Да прымянення дысцыплінарнага спагнання кіраўнік установы адукацыі абавязаны паведаміць аднаго з законных прадстаўнікоў непаўналетняга навучэнца аб магчымасці прыцягнення гэтага непаўналетняга навучэнца да дысцыплінарнай адказнасці, запатрабаваць у навучэнца тлумачэнне ў пісьмовай форме, якое навучэнец мае права прадставіць на працягу пяці каляндарных дзён. Пры адмове навучэнца даць тлумачэнне састаўляецца акт, які падпісваецца трыма асобамі з ліку работнікаў установы адукацыі і (або) навучэнцаў гэтай ж установы адукацыі, якія дасягнулі васемнаццаці гадоў.
3. Адмова навучэнца даць тлумачэнне ў пісьмовай форме не перашкаджае прымяненню да яго меры дысцыплінарнага спагнання.
4. За кожную дысцыплінарную правіннасць можа быць прыменена толькі адна мера дысцыплінарнага спагнання.
5. Прымяненне ў якасці меры дысцыплінарнага спагнання адлічэння да непаўналетняга навучэнца дапускаецца толькі пасля паведамлення ўстановай адукацыі адпаведнай камісіі па справах непаўналетніх мясцовага выканаўчага і распарадчага органа.
6.Рашэнне аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца прымаецца на падставе матэрыялаў, якія ўтрымліваюць фактычныя доказы здзяйснення ім дысцыплінарнай правіннасці.
7. Кіраўнік установы адукацыі мае права, а па ініцыятыве навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці (законнага прадстаўніка непаўналетняга навучэнца, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці), абавязаны асабіста заслухаць тлумачэнні навучэнца, яго заявы, скаргі.
29.Тэрміны прымянення мер дысцыплінарнага спагнання
1. Навучэнец можа быць прыцягнуты да дысцыплінарнай адказнасці не пазней аднаго месяца з дня выяўлення дысцыплінарнай правіннасці (дзень, калі аб правіннасці стала або павінна было стаць вядома педагагічнаму работніку ўстановы адукацыі, не лічачы часу хваробы навучэнца, знаходжання яго на канікулах, у водпуску. Дысцыплінарнае спагнанне да непаўналетняга навучэнца можа прыменена не раней, чым праз сем каляндарных дзён пасля накіравання паведамлення аднаму з яго законных прадстаўнікоў.
2. Меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца не могуць быць прыменены пазней шасці месяцаў з дня здзяйснення дысцыплінарнай правіннасці.
30.Аб'ява рашэння аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца
1.Рашэнне аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца афармляецца загадам кіраўніка ўстановы адукацыі, у якой павінны ўтрымлівацца звесткі аб навучэнцу, які прыцягваецца да дысцыплінарнай адказнасці, аб дасканалай дысцыплінарнай правіннасці, форме віны (намер або неасцярогу), доказу віны, указанне меры дысцыплінарнага спагнання.
2.Загад кіраўніка ўстановы адукацыі аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання аб'яўляецца навучэнцу пад подпіс на працягу трох каляндарных дзён. Навучэнец, не азнаёмлены з загадам аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання, лічыцца як не прыцягнуты да дысцыплінарнай адказнасці. Адмова навучэнца ад азнаямлення з загадам афармляецца актам, які падпісваецца трыма асобамі з ліку работнікаў установы адукацыі і (або) навучэнцаў, якія дасягнулі ўзросту васямнаццаці год.
3. У тэрмін, устаноўлены для аб'явы загада аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання, не ўваходзіць час хваробы навучэнца, знаходжання яго на канікулах.
4. Установа адукацыі на працягу пяці каляндарных дзён з дня прыцягнення да дысцыплінарнай адказнасці непаўналетняга навучэнца інфармуе аб гэтым у пісьмовай форме аднаго з яго законных прадстаўнікоў.
5. Звесткі аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання заносяцца ў асабістую справу навучэнца.
31.Абскарджанне рашэння аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца
Рашэнне аб прымяненні меры дысцыплінарнага спагнання да навучэнца можа быць абскарджана навучэнцам (асобай, выключанай з установы адукацыі, законным прадстаўніком непаўналетняга навучэнца, законным прадстаўніком непаўналетняй асобы, выключанай з установы адукацыі ў вышэйстаячую арганізацыю або суд на працягу аднаго месяца).
32.Парадак зняцця і пагашэння мер дысцыплінарнага спагнання
1. Навучэнец лічыцца не прыцягнутым да дысцыплінарнай адказнасці, калі на працягу аднаго года з дня прымянення да яго меры дысцыплінарнага спагнання ён не будзе паўторна прыцягнуты да дысцыплінарнай адказнасці. Пры гэтым дысцыплінарнае спагнанне пагашаецца аўтаматычна без выдання загада.
33. Кіраўнік установы адукацыі, які прымяніў меру дысцыплінарнага спагнання да навучэнца, мае права зняць яе дэтэрмінова па ўласнай ініцыятыве або просьбе навучэнца.
1.Датэрміновае зняцце дысцыплінарнага спагнання афармляецца загадам кіраўніка ўстановы адукацыі.
34.Атэстацыя навуэнцаў адбываецца ў адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі.
35.Фінансаванне і гаспадарчая дзейнасць
1.Установа адукацыі валодае будынкамі, збудаваннямі, абсталяваннем, інвентаром і другой маёмасцю, якая ўтрымліваецца на яе балансе.
Установа адукацыі размешчана ў будынку, які складаецца з 1 корпуса.
Навучальна-педагагічны комплексмае права па ўзгадненні з аддзелам адукацыі, спорту і турызму:
перадаваць другім прадпрыемствам і арганізацыям, абменьваць, здаваць у арэнду, даваць бясплатна ў часовае карыстанне або ў пазыку будынкі, збудаванні, транспартныя сродкі, інвентар, сыравіну і другія матэрыялы і рэсурсы, а таксама спісваць іх з балансу ў вызначаным парадку;
каапераваць на дагаворных пачатках матэрыяльныя і фінансавыя сродкі з другімі прадпрыемствамі і арганізацыямі, у тым ліку ў мэтах стварэння сумесных прадпрыемстваў.
2. Фінансаванне ўстановы адукацыі ажыццяўляецца за кошт бюджэтных (галіновых) асігнаванняў, якія выдзяляюцца па вызначаных нарматывах, дадатковых бюджэтных асігнаванняў па рашэнні мясцовых органаў, мэтавых фондаў і другіх сродкаў.
Фінансаванне таксама ажыццяўляецца за кошт уласных сродкаў, якія фарміруюцца з наступных крыніц:
даходаў ад уласнай гаспадарчай дзейнасці, аказання платных паслуг, выканання работ, вырабу прадукцыі па дагаворах і заказах прадпрыемстваў, арганізацый і грамадзян;
выручкі ад здачы ў арэнду маёмасці;
прыбытку або іншых адлічэнняў уласных сумесных або малых прадпрыемстваў;
спонсарскіх сродкаў, мэтавых рэсурсаў;
добраахвотных узносаў і ахвяраванняў юрыдычных асоб і грамадзян, у тым ліку навучэнцаў і іх бацькаў;
іншых паступленняў, не забароненых заканадаўствам.
З мэтай актыўнага прыцягнення фінансавых і другіх матэрыяльных сродкаў з вышэйадзначаных крыніц, а таксама фарміравання сродкаў са спецыяльных фондаў і крыніц у навучальна-педагагічным комплексе рашэннем педагагічнага савета ствараецца Папячыцельскі савет, мэты, задачы і дзейнасць якога вызначаюцца Палажэннем аб Папячыцельскім савеце.
3. Бухгалтарскі ўлік і фінансаванне вядзецца цэнтралізаванай бухгалтэрыяй аддзела адукацыі, спорту і турызму.
Установа адукацыі мае спецыяльны разліковы рахунак у банку.
Усе фінансавыя сродкі, якія паступілі на спецыяльны разліковы рахунак і другія рахункі школы, знаходзяцца ў поўным яе распараджэнні і адабранню не падлягаюць.
Расходаванне сродкаў на змест і іншыя патрэбы навучальна-педагагічнага комплекса з усіх крыніц фінансавання праводзіцца ў адпаведнасці са сметамі, зацверджанымі дырэктарам па ўзгадненні з Саветам школы.
Не выкарыстаныя ў цяперашнім справаздачным перыядзе сродкі і рэшты сродкаў выкарыстоўваюцца ў наступных справаздачных перыядах.
4. Установа адукацыі можа ўтвараць ад агульнага фінансавага фонда ўстановы адукацыі фонд аплаты працы, матэрыяльна-тэхнічнага развіцця, сацыяльнага развіцця і іншыя фонды.
Памеры і парадак выкарыстання фондаў вызначаецца Саветам школы з улікам дзеючых нарматываў.
Установа адукацыі плануе сваю гаспадарчую дзейнасць па ўзгадненні з аддзелам адукацыі, спорту і турызму Воранаўскага райвыканкама.
5. Установа адукацыі зацвярджае свае структуру, штаты і колькасць работнікаў, ставіць аклады, стаўкі заработнай платы і даплаты за выкананне дадатковых абавязкаў па ўзгадненні з аддзелам адукацыі, спорту і турызму.
Акрамя гэта, у граніцах сродкаў, якія асігнуюцца на аплату працы і стымуляванне работнікаў, дырэктар назначае:
дыферэнцыраваныя даплаты і надбаўкі да акладаў і ставак за прафесійнае майстэрства, творчыя поспехі, высокія дасягненні ў працы, выкананне адмыслова важных работ і заданняў;
даплаты за сумяшчэнне прафесій, пашырэнне зон абслугі або павелічэнне аб'ёму работ, якія выконваюцца, а таксама за выкананне нароўні з асноўнай работай абавязкаў часова адсутнага работніка;
Памеры, парадак і тэрміны прызначэння і выплаты прызначаныя ў абзацы 2 сапраўднага пункта даплат, надбавак і прэмій, вызначаюцца ў адпаведнасці з Палажэннем аб аплаце працы і прэміраванні работнікаў школы.
35.Рэквізіты рахункаў ва ўстановах банка
Пры ўмове перахода ўстановы адукацыі на гаспадарчую самастойнасць указваюцца разліковы і валютныя рахункі і найменне банка, дзе яны размешчаны.
36.Дакумент, якім рэгулююцца нормы і правілы ўнутранага працоўнага распарадку навучэнцаў і работнікаў.
Рабочы рэжым рэгулюецца правіламі ўнутранага працоўнага распарадку навучэнцаў і работнікаў, якія зацвярджаюцца дырэктарам з удзелам прафсаюзаў.
37.Формы дзяржаўнай статыстычнай справаздачнасці
Установа адукацыі прадстаўляе ў дзяржаўныя органы кіравання адукацыі формы справаздачнасці, прадугледжаныя для ўстаноў адукацыі ў вызначаным парадку.
38.Стварэнне, рэарганізацыя і ліквідацыя ўстаноў адукацыі
Стварэнне, рэарганізацыя і ліквідацыя ўстановы адукацыі ажыццяўляюцца ў парадку, устаноўленым Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі і іншымі актамі заканадаўства.